Degene die werkt zal vreten…

Eli's Kronkel.

Het is een adagium waarmee ik groot ben gebracht. Door trotse, hardwerkende mensen. Mensen die hun waarde hebben bewezen. Mensen die veel hebben doorstaan. Armoede, oorlog en ziekte. Die tijd is nog niet zo lang geleden.

Mijn wens is tot hun te behoren. Mensen die hun rug recht houden. Mensen die hun broek op kunnen houden. Mensen die zich voor niets of niemand hoeven te schamen. Die nooit hun ogen af te hoeven wenden in vernedering en onmacht. Geloof me, die mensen heb ik in mijn familie. Mensen die hun medemens hebben verborgen op zolder of in de hooiberg. Mensen die in verre oorden als Afrika of Azie dokterswerk hebben gedaan. Mensen met moed. Mensen die echt mens zijn.

Ik schaam me, omdat ik met de bedelnap elke maand mijn toelage van de staat ontvang. Ik schaam me omdat ik blijkbaar niks toe te voegen heb. Ik schaam me omdat…

View original post 278 woorden meer

Geef een reactie

